JACKY TAVERNIER
° Torhout 07.02.1943
Studies:
Hoger Instituut Architectuur Kunstonderwijs Gent, Academie Oostende, Shule des Sehens naar OSCAR KOKOSCHKA en Zomerakademie Oostende.
Activiteiten:
Kunstenaar, Architect, ex-Coördinator, organisator en leraar aquarel naar model in de Zomerakademie Oostende, 1982 -2007.
Erelid Orde van Architecten en ere-voorzitter NAV, de Vlaamse Architectenorganisatie.
Prijzen:
Wedstrijd Schilderen August Vermeylenfonds, Aquarel te Antwerpen Lions. Nationale selectie aquarel Brussel Lions. Grafiek Anto-Diez Bredene, geselecteerde in de Canvascollectie West-Vlaanderen 2008.
Tentoonstellingen:
Op vele plaatsen in België, Nederland, Duitsland.
Bij zijn geboorte, tijdens de tweede wereldoorlog, was Oostende en het kustgebied "spergebied". Zo werd hij niet geboren in Oostende maar in Torhout in 1943.
Zijn vader schilderde. Hij toonde aan JAMES ENSOR, een schilderij van een visser met sigaret.. ENSOR, toen al bekend, bevestigde dat het goed werk was.
Samen met vader was Jacky op de begrafenis van ENSOR. (Oostende, 13 april 1860 - aldaar, 19 november 1949 )
Als kind al tekent en schildert Jacky.
In de lagere school gaat hij naar de Academie in Oostende. Directeur GUSTAAF SOREL geeft dan les in het derde jaar tekenen en laat de talentvolle Jacky in één jaar twee jaar overslaan en belandt in het laatste vijfde jaar.
Later volgt Jacky avondles 'levend model' en grafiek.
Het schilderen wijkt voor de architectuur. Stage doet hij bij Marcel MOLLEMAN, een eigenzinnig architect. uit Oostende .
Jacky Tavernier is de enige stagiair die een wezenlijke invloed uitgeoefende op de architectuur van MOLLEMAN.
Jacky werkt als zelfstandig Architect in Oostende.
Zijn 'hunker' om te schilderen, te tekenen en te scheppen op een andere wijze dan het mathematisch en doordacht neerzetten van het driedimensionale, krijgt weer vorm. Hij hervat de academie en volgt de Shule des Sehens van OSCAR KOKOSCHKA, dé historisch expressionistische Oostenrijks schilder.
In de jaren '80 wint hij verschillende prijzen, zowel voor architectuur als voor grafiek en aquarel.
Zijn schilderijen zijn geen voorbeelden van klassiek en traditioneel genre, maar een persoonlijke en spontane uitbeelding van wat hij beleeft. Met het nodige geduld ontwikkelt hij een gedegen vakmanschap.
Hij tekent en schildert momentopnamen. Een knipoog naar alledaagse en niet alledaagse dingen, kan hij niet laten. Humor en streven naar openheid zijn treffend in zijn werk.
Hij schetst, tekent en schildert thuis, in zijn atelier, in de tuin, in een café, op restaurant.
Zijn schilderijen op doek, papier getuigen van een authentieke kijk op zijn omgeving, de mensen en de dieren.
Beweging is altijd aanwezig in zijn werk en zijn thema's.
Thema’s zijn niet van belang op zich, maar het zijn sterke drijfveren om telkens opnieuw weer aan het werk te gaan. Het gaat om reizen naar Italië, Portugal, Spanje, Roemenië, Afrika en dichtbij huis: takken van bomen, koeien, varkens, zijn kat, portretten, ’boksers in de ring’, ’Leopold II in Congo.’, Ensor,strandcabines en arengenEnsor, boudoir jt., feesten van angst en pijn, (zie oeuvre)
Hij verrast ook met foto’s, video en instalaties zoals 'water beweegt (9')', 'Signora in bath', 'lost work in ‘italy', 'rood rubber', 'besloten dood’, ‘Congo draait ’, boksers, de eerste dans, strandcabines ; Marina Abramovic ; de zee ;.