
Woord degustatie bij Expo ‘Over de randen van mijn handen’
Ik hou mijn handen als over een reling en ik beweeg ze. Handen. Jacky zou geen portretten schilderen zonder handen, zonder dat er handen te zien waren, zei hij.
Ik voel de expo in wit en zwart. Ik wil ze zien met mijn oren, proeven met mijn handen –maar aankomen mag niet. Ik wil er mijn neus tussensteken.
En zie, ik word omhelsd - door jullie ook. We bevinden ons tussen velen die in deze ‘paintings’ zijn gaan wonen.
Vele schilderijen zijn geïnspireerd door foto’s van leeftijdsgenoot Larry Fink, fotograaf in New York. Meestal zijn het foto’s van onbewaakte momenten. Soms zien ze het, maar dan is het te laat. Mensen zijn zoals ze zijn, zoals ze zich voordoen in al hun jaloersheid of braafheid.
*Mensen uit de jetset ontkomen nooit aan flitslicht en dat licht is zo hevig. Je zou ervan schrikken, maar zij zijn het gewend.
*Je ziet flarden van genieten: de glimlach van een man bereikt een vrouw, dat zien we op haar rug, die ze naar hem toedraait. Daarnaast dansen ze, dicht tegen elkaar.
Hart en rede vallen niet altijd samen. Dit onbestemd verlies wil Jacky aanraken, letterlijk met zijn eigen handen en intentioneel vanuit zijn eigenste gedrevenheid.
*‘De kleine meisjes, dié amuseren zich.’ zegt hij.
*Man kust vrouw. Ze lacht. Het is de man die recht naar je kijkt die je blikt vangt: ‘Moet je ze zien!’ zie je hem denken. Daarachter zie je mensen naar hém kijken. Wat zij denken is wat te ver, maar dat ze wat denken is zeker.
*De kus, eenzelfde fragment. Door de leegte op de achtergrond focust Jacky op de omhelzing.
*In het lawaaierige tafereel lachen vrolijke vrouwen luid. ‘Waarom lacht dié vrouw niet?’ Ik dacht dat ze nog niet af was. Ze was het wel ‘Ze probéért te lachen.
Je vraagt je af:’ Wie is ze en wie zijn de anderen? Wie zei wat tegen haar?
*En neem het portret van de vrouw met een wrong (Haarwrong maken. De voorste, losse lok trek je losjes naar achteren en dan rol je met één en soms zelfs met twee handen het haar losjes op). . ‘haar hoofd links gedraaid, waardoor de nek merkwaardig strak gespannen staat en haar gezicht in de eigen slagschaduw verdwijnt.’ Het is Kate Winslet.
Jacky laat licht schijnen op haar Oscarbeeldje en zijn eigen hoed met de kleur geel.
*In ‘Jack’s swingband’ zijn alle ogen gesloten, om zelf de intensiteit van hun muziek te voelen. De sereniteit spat er van het doek.
Eén van de grote thema’s in de hedendaagse kunst is net dat onbestemde verlies doordat hart en rede minder en minder samenvallen. We kunnen er ook ‘feesten van angst en pijn’ in zien.
Met deze expo bewijst Jacky dat hij zichzelf inschrijft in deze ‘traditie’. En dat doet hij met passie én met veel plezier.
Er is veel te zien. Als je goed gekeken hebt, sluit dan even je ogen en ze bewegen in al hun ijdelheid. Ze bewegen in al hun sierlijkheid over de doeken. Natuurlijk zijn het geen mensen, het zijn slechts lijnen, bewegende lijnen die niet bewegen. Handen zijn geen handen.
“Zo staan beiden bijna roerloos. het meisje dat loodrecht aan een touw des hemels hangt
legt haar lange hand op de lange rechte lijn tegen haar wit en zwart geruite schort
houdt het meisje 'Het rode vierkant TJ. Tavernier Jacky'
Over de randen van mijn handen tasten mijn handen
naar mijn andere handen Onophoudelijk” P. Van Ostaijen
Nog dit: Woord degustatie: gustibus non est disputandum: smaken verschillen; er valt niet over te twisten; de een vrijt met de moeder en de ander met de dochter.
Oostende, 21 april 2012
Het jt boudoir
Greet Van Kerkhoven.
Oostende februari 2011.